Naar menu

Kies jouw collectie

Beek- en bultpad in Wekerom

Oei, het is nog wel een beetje drassig door de fikse buien, maar de natuur staat weer mooi in bloei en langs de route dartelen de schapen met hun lammetjes in de wei. We zijn gestart bij het Kulturhus in Wekerom, een dorp vlakbij Ede gelegen in de Gelderse Vallei. Zodra je de dorpskern verlaat, verwelkomt het agrarisch gebied je. Strik je schoenen maar goed, want via de oude landbouwgronden loopt deze route voornamelijk over onverharde paden en langs oude landbouwgronden.

OVER HET KLOMPENPAD

De route is gemarkeerd met paarse bordjes in de vorm van een klomp. Aangekomen bij de Bult, een 25 meter hoge berg waar veel wilde bloemen groeien, klim je omhoog om van een prachtig uitzicht over de omgeving en de Gelderse Vallei te genieten. Halverwege de wandeling is het kuieren door het Wekeromse Zand, een van de actief stuifzandgebieden van Nederland. Als je geluk hebt, zie je de wilde moeflons. Dat zijn haarschapen die de vegetatie kort houden en het stuifzand open. De route loopt verder langs de rand van weilanden, zandpaden, dwars door een tuincentrum en natuurlijk langs de beek.

Een perfecte wandeling door de verscheidenheid aan natuur! Na de wandeling wel even goed ontspannen om de inspanning uit je spieren te halen.

Wist je dat?

De Klompenpad routes zijn in twee richtingen gemarkeerd, kies dus zelf maar of je links- of rechtsom wandelt.

IN ‘T KORT:

Beginpunt: Kulturhus, Dorpsplein 1, Wekerom
Route: Beek- en bultpad, paarse markering